OPINIA KLRwP W ZWIĄZKU Z KONSULTACJAMI SPOŁECZNYMI PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA MZ Z DNIA 20.12.2018 R. ZMIENIAJĄCEGO ROZPORZĄDZENIE W/S ŚWIADCZEŃ GWARANTOWANYCH Z ZAKRESU POZ

Szanowny Pan
Prof. dr hab. med. Łukasz Szumowski
Minister Zdrowia
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa

 

W związku z konsultacjami społecznymi projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20.12.2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, Stowarzyszenie Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce przedkłada opinię w przedmiotowej sprawie. 

Szczegółowe odniesienie się do poszczególnych zapisów projektu rozporządzenia zamieszczono w tabeli znajdującej się w dalszej części opinii. W tym miejscu przedstawiamy omówienie oraz krótkie podsumowanie uwag.Opiniowane rozporządzenie oraz projekt zmian wydane są na podstawie art. 31d. ustawy o świadczeniach opieki finansowanych ze środków publicznych. Z punktu widzenia lekarzy rodzinnych najważniejsze, proponowane nowym aktem prawnym, zmiany dotyczą trzech zagadnień podsumowanych poniżej:

  1. Uwzględnianie przez świadczeniodawców zaleceń postępowania ogłoszonych przez ministra zdrowia w obwieszczeniu (dodany ustęp 3 w paragrafie 3 rozporządzenia).
    Minister Zdrowia ma prawo ogłaszać w drodze obwieszczenia zasady postępowania, dotyczące diagnostyki i leczenia w zakresie świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Zasady te opracowywane są przez stowarzyszenia i towarzystwa naukowe. Dodany zapis nakłada na świadczeniodawców obowiązek implementowania i stosowania przedmiotowych zaleceń. W opinii KLRwP omawiany zapis należy uzupełnić o wprowadzenie zasady, iż zwiększenie kosztów sprawowanej opieki, które wynika z ogłoszonych zasad każdorazowo rekompensowane jest zwiększeniem środków finansowych przekazywanych świadczeniodawcy. Istotne jest także zapewnienie uczestnictwa lekarza i pielęgniarek praktykujących w POZ w opracowywaniu zasad postepowania dla tego poziomu opieki oraz umożliwienie szerokiej konsultacji zasad. 
  2. Sprawozdawanie numeru ORPHA w przypadku świadczenia dla pacjenta z chorobą rzadką (dodany ustęp 4 w paragrafie 3 rozporządzenia).
    Choroby rzadkie dotykają jedną osobę na ponad 2000, ale jednocześnie wyróżniono tysiące takich jednostek patologicznych. W zdecydowanej większości ich rozpoznanie i leczenie odbywa się w opiece specjalistycznej. W POZ można jedynie postawić podejrzenie takiej choroby. Obarczanie lekarzy POZ obowiązkiem sprawozdawania numeru ORPHA nie jest uzasadnione, gdyż pacjent numer ten będzie miał nadany na innym poziomie systemu ochrony zdrowia. W momencie kiedy numer zostanie umieszczony w rejestrze ORPHA, będzie można zidentyfikować udzielone pacjentowi świadczenia także na poziomie POZ (poprzez nazwisko lub numer PESEL). Nie należy więc obarczać lekarzy POZ kolejnym obowiązkiem biurokratycznym, który nie przynosi korzyści chorej osobie i jest wątpliwy z punktu widzenia zdrowia publicznego. KLRwP uważa, że omawiany zapis powinien zostać w całości usunięty. 
  3. Zwiększenie liczby badań diagnostycznych w POZ (zmiany w załączniku nr 1, część IV ustęp 2 rozporządzenia).
    W projekcie omawianego rozporządzenia zaproponowano poszerzenie katalogu badań diagnostycznych o 8 badań, w tym z grupy biochemicznej (ferrytyna, witamina D) oraz immunochemicznej (przeciwciała różnych klas przeciwko wirusowi C i bakteriom Borrelia). Wszystkie zaproponowane badania mają ograniczoną przydatność w POZ. Powinny one, jak dotychczas, być wykonywane w ramach ASO i w lecznictwie zamkniętym. Ich umieszczenie w ramach POZ znacząco zwiększy koszty ponoszone przez świadczeniodawców. KLRwP uważa, że omawiana zmiana powinna zostać w całości wycofana. Mamy nadzieję, że nasza opinia zostanie uwzględniona przez Pana Ministra w dalszych pracach nad projektem rozporządzenia.

Z poważaniem,

dr hab. med. Tomasz Tomasik
Prezes KLRwP

Attachments 1 content.numberOfFiles
  • 2019-01-11_Opinia_KLRwP_rozp_MZ_świadcz_gwar_bad_dodat.
    609.54 KB