OPINIA DO PROJEKTU USTAWY O POZ
- 16 August 2017
- Positions
Środowisko specjalistów medycyny rodzinnej, zrzeszonych w Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce, z zadowoleniem i nadzieją przyjmuje informacje o skierowaniu projektu ustawy o Podstawowej Opiece Zdrowotnej (POZ) do dalszych prac. Opiniowany projekt uzyskał akceptację Rządowego Centrum Legislacji, uwzględnia ustalenia Stałego Komitet Rady Ministrów i został skierowany na posiedzenie Rady Ministrów.
Ćwierć wieku temu w naszym kraju uznano potrzebę zmian w POZ i rozpoczęto wprowadzanie opieki podstawowej opartej na specjalistach medycyny rodzinnej i kierowanych przez nich zespołach. Rozwiązanie to w większym stopniu zaspakaja potrzeby zdrowotne obywateli oraz gwarantuje całościową i ciągłą opiekę, uwzględniającą nie tyko potrzeby medyczne, ale także psychologiczne i społeczne. Niewystarczająca konsekwencja w realizacji podjętych działań powoduje, że nadal istnieje fragmentaryczne podejście do problemów pacjenta, brak koordynacji opieki, niezadowolenie osób korzystających z publicznej służby zdrowia, frustracja personelu medycznego. Są to jedynie niektóre powody wskazujące na potrzebę pilnych zmian.
Wyrażamy nadzieję, że ustawa o POZ będzie pierwszą całościową regulacją prawną wzmacniającą ten poziom opieki i wyznaczającą kierunki przekształceń. Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce przedkładało już swoje uwagi do wcześniejszych założeń i projektów ustawy o POZ (24 października 2016r. i 31 stycznia 2017r.). Opinie te znajdują się na stronie internetowej naszego Stowarzyszenia (https://klrwp.pl/strona/230/opinia-klr-w-s-poz/pl ; https://klrwp.pl/strona/261/opinia-klr-o-poz/pl) i powinny być uwzględniane razem z niniejszą opinią.
Pozytywnie odnosimy się do następujących zapisów projektu ustawy:
- podstawowa opieka zdrowotna oparta na specjalistach medycyny rodzinnej,
- praca zespołowa profesjonalistów opieki zdrowotnej w celu zapewnienia pacjentowi opieki i świadczeń wysokiej jakości,
- koordynacja opieki medycznej w systemie ochrony zdrowia, realizowana przez lekarza rodzinnego,
- bardziej efektywne wykorzystanie kompetencji wykształconych lekarzy, pielęgniarek i położnych,
- zachowanie ważności deklaracji wyboru świadczeniodawcy w przypadku zaprzestania udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez wybranego wcześniej lekarza lub pielęgniarkę,
- bezpłatne zaopatrzenie w wybrane leki osób, które ukończyły 75. rok życia,
- wprowadzenie dodatkowych środków finansowych za koordynację, profilaktykę i uzyskiwany efekt opieki,
- zapewnienie personelowi opieki zdrowotnej ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
- zobowiązanie świadczeniodawców do monitorowania jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Niektóre z zaproponowanych rozwiązań wprawdzie są ujęte w obowiązujących aktach prawnych, ale odpowiednie zapisy w ustawie wzmocnią ich znaczenie i trwałość.
Nasze zastrzeżenia budzi zapisana w projekcie ustawy definicja POZ. Nie uwzględnia ona pryncypiów medycyny rodzinnej obowiązujących w krajach europejskich. Postulujemy zdecydowane podkreślenie znaczenia opieki podstawowej oraz modyfikację definicji zgodnie z propozycjami przedstawionymi we wcześniejszych opracowaniach i opiniach.
Uważamy, iż należy poddać dyskusji i starannie rozważyć nową organizację świadczenia nocnej i świątecznej pomocy medycznej. Założenie, iż będzie ona realizowana w szpitalach wyklucza w praktyce udział w niej podmiotów POZ.
W projekcie nadal proponowana jest realizacja opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą do 18 r.ż. przez specjalistów pediatrii. Program specjalizacji w tej dziedzinie przygotowuje do pracy w oddziałach szpitalnych. Proponowane rozwiązanie uważamy za nieuzasadnione. Proponujemy stworzenie uwarunkowań prawnych i organizacyjnych umożliwiających uzupełnienie specjalizacji z medycyny rodzinnej przez lekarzy różnych specjalności, obecnie pracujących w POZ. W zakresie szkolenia podyplomowego należy także rozważyć przywrócenie, na bazie uczelni medycznych, regionalnych ośrodków kształcenia lekarzy rodzinnych, obecnych w większości krajów europejskich.
Brak szczegółowych zapisów zapewniających motywacyjne składniki finansowania świadczeń zdrowotnych w POZ oraz ogólnie sformułowane zapisy dotyczące zespołu POZ budzą niepokój w środowisku lekarzy rodzinnych. Postulujemy bardziej precyzyjne określenia zagadnień związanych z finansowaniem. Konieczne jest zwłaszcza wprowadzenie zapisów mówiących o docelowym przeznaczaniu przynajmniej 20% budżetu opieki zdrowotnej na POZ. Projekt ustawy utrzymuje możliwość wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej w różnych podmiotach leczniczych. Takie rozwiązanie w istotny sposób utrudnia, a często uniemożliwia, sprawną pracę zespołową. W konsekwencji może wpływać na jakość świadczeń medycznych i utrudniać koordynację opieki na poziomie POZ.
Podsumowując, uważamy że w dalszych pracach nad ustawą należy:
- podkreślić fundamentalne znaczenie POZ w całym systemie ochrony zdrowia i zapewnić oparcie tego poziomu opieki na medycynie rodzinnej,
- stworzyć motywacje oraz warunki dla poszerzania zakresu kompetencji i uzyskiwania specjalizacji z zakresu medycyny rodzinnej przez specjalistów innych dziedzin pracujących w POZ,
- wprowadzić wspólne listy pacjentów lekarza, pielęgniarki i położnej, którzy będą tworzyć jeden zespół POZ,
- określić stawkę kapitacyjną jako podstawową metodę finansowania POZ oraz zapewnić jej systematyczne zwiększanie,
- zagwarantować, iż dodatkowe formy finansowania (opłata za usługę, budżet powierzony, opłata za uzyskany rezultat itp.) będą dodatkowo finansowane przez płatnika i nie zmniejszą stawki kapitacyjnej,
- fakultatywnie wdrażać budżet powierzony oraz umożliwić pozostawanie świadczeniodawców w dotychczasowych ramach organizacyjnych,
- wprowadzić system motywacyjny dla lekarzy realizujących dodatkowe zadania, przekraczające zakres opieki podstawowej.
Istotne jest także jak najszybsze opracowanie, określonych w ustawie o POZ, rozporządzeń. Nieznajomość tych aktów prawnych znacznie utrudnia przewidywanie skutków nowych regulacji.
Pomimo opisanych w niniejszej opinii ograniczeń, uważamy że ustawa o POZ będzie ważnym aktem prawnym, który przyczyni się do poprawy jakości opieki w POZ oraz pozytywnie wpłynie na efektywność całego systemu ochrony zdrowia w Polsce.
dr hab. med. Tomasz Tomasik
Prezes KLRwP
dr Agnieszka Jankowska-Zduńczyk
Wiceprezes KLRwP